Slavery Narratives: The Atlantic slave
trade & The Native Americans by OtGO 2013–2023, acryl on canvas 215 x 1000 cm
„… This
is a powerful installation that aims to build a narrative of inclusion
and homage to the repressed in the past and projecting into the turmoil
present. A panoramic view of the installation shows a throng of
paintings dominated in a sombre, dark red color, and filled with
numerous tiny images, which include naked human bodies, the artist’s
hand prints, countless bisons, mountains of buffalo skulls, and
portraits of Native Americans, all of which were inspired by
real events taken place in the 19th century. OtGO’s own perspectives on
history are here assembled in this longitudinal work: here the slaves
brought from Africa are gathered with bison-hunting American Indians,
where these very animals (bisons) were extirpated by the new Western
settlers to control the indigenous population, thereby the freedom of
all these disparate communities was cut short and exploited. The entire
composition wraps up the whole room in these sombre paintings, where
the viewer finds themselves engulfed in the tragic spirit of the past
era which has its lasting continuity into our present. There is no easy
escape from this room: the spectator is intentionally surrounded by the
work, as it is installed on all four walls to dramatically enhance the
feeling of being absorbed and overwhelmed by it.* “
*Caro Verbeek discusses
a similar sensation of a viewer’s engulfed experience within an
installation of Henri Matisse’s paper-cut panels placed on two walls of
the room. See Verbeek, “Matisse's Installation of "La perruche et la
sirène" as an Environment: An "Immersive" Experience”, Master Drawings,
Summer 2012, Vol. 50, No. 2, “Modern & Contemporary Drawings”
(Summer 2012), pp. 187-192.
More works on this topic: Triptych:
The GALLEYS of SOULS by OtGO 2013–2021 acryl on
canvas 215 x 1000 cm
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
„… Dies
ist eine kraftvolle Installation, die darauf abzielt, eine Erzählung
des Themas und eine Hommage an das in der Vergangenheit Unterdrückte zu
schaffen und in die turbulente Gegenwart zu projizieren. Ein
Panoramablick auf die Installation zeigt eine Ansammlung von Gemälden,
die in einer düsteren, dunkelroten Farbe dominieren und mit zahlreichen
winzigen Bildmotiven gefüllt sind, darunter nackte menschliche Körper,
Handabdrücke des Künstlers, unzählige Bisons, Berge von Büffelschädeln
und Porträts von Native Americans, die alle durch reale
Ereignissen aus dem 19. Jahrhundert inspiriert wurden. OtGOs eigene
Perspektive auf die Geschichte wird in einem großen Längsformat
zusammengefasst: Die aus Afrika mitgebrachten Sklaven werden vom
Künstler bei amerikanischen Indianern, die Bisons jagen, versammelt,
und zwar genau an dem Ort, wo die Bisons von den neuen westlichen
Siedlern ausgerottet wurden, um die indigene Bevölkerung zu
kontrollieren. So die Siedler die Freiheit all dieser unterschiedlichen
Gemeinschaften in ihrem Lebensraum beschneiden und sie ausnutzen. Die
gesamte Komposition erfüllt fast den gesamten Raum mit diesen düsteren
Gemälden, mit denen der Betrachter in gewisser Weise in den tragischen
Geist der vergangenen Ära eintaucht, deren Nachwirkungen sich bis in
unsere Gegenwart entfalten. Es gibt kein einfaches Entkommen aus diesem
Raum: Der Betrachter ist gezielt von der Arbeit, die an allen vier
Wänden des Raumes installiert ist, umgeben, um das Gefühl, von ihr
absorbiert und überwältigt zu werden, dramatisch zu verstärken.* “
*Caro Verbeek
diskutiert ein ähnliches Gefühl der verschlungenen Erfahrung eines
Betrachters im Rahmen einer Installation von Henri Matisses aus Papier
geschnittenen Tafeln, die an zwei Wänden des Raums angebracht sind.
Siehe Verbeek, „Matisse's Installation of „La perruche et la sirène“ as
an Environment: An „Immersive“ Experience“, Master Drawings, Sommer
2012, Bd. 50, Nr. 2, „Modern & Contemporary Drawings“ (Sommer
2012), S. 187–192.
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans
Detailed
view: Slavery
Narratives: The Atlantic slave trade & The Native Americans